ОПИС ДОКУМЕНТУ
Автор:
Яременко Я.В. |
|
Доповідач:
Яременко Я.В. |
|
Галузь: | Земельні ресурси |
---|---|
Статус: | Прийнятий в цілому |
Дата: | 21.05.2025 |
ПРОЄКТ РІШЕННЯ
№ 138
Про внесення змін до Програми ефективного використання земельних ресурсів на території Семенівської селищної ради на 2023-2027 роки
СЕМЕНІВСЬКА СЕЛИЩНА РАДА
КРЕМЕНЧУЦЬКОГО РАЙОНУ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
П’ятдесята сесія восьмого скликання
ПРОЄКТ РІШЕННЯ
30 травня 2025 року с-ще Семенівка №
Про внесення змін до Програми ефективного використання земельних ресурсів на території Семенівської селищної ради на 2023-2027 роки
З метою забезпечення ефективного використання земельного фонду Семенівської селищної ради, раціонального використання коштів, що спрямовуються на виконання робіт з розвитку земельних відносин та охорони земель, керуючись пунктами 22, 34 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статтею 20 Бюджетного кодексу України, враховуючи Програму ефективного використання земельних ресурсів на території Семенівської селищної ради на 2023-2027 роки, затверджену рішенням двадцять третьої сесії восьмого скликання Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області № 1299 від 29.08.2023, з урахуванням змін, внесених рішенням тридцятої (позачергової) сесії восьмого скликання Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області «Про внесення змін до Програми ефективного використання земельних ресурсів на території Семенівської селищної ради на 2023-2027 роки» №1600 від 30.01.2024, змін, внесених рішенням тридцять четвертої (позачергової) сесії восьмого скликання Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області «Про внесення змін до Програми ефективного використання земельних ресурсів на території Семенівської селищної ради на 2023-2027 роки» №2111 від 09.07.2024, змін, внесених рішенням сорок сьомої сесії восьмого скликання Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області «Про внесення змін до Програми ефективного використання земельних ресурсів на території Семенівської селищної ради на 2023-2027 роки» №2643 від 28.02.2025, враховуючи пункт 2 Вимоги Державної екологічної інспекції центрального округу №1/02.1-15 від 22.04.2025 та рекомендації постійної комісії з питань аграрної політики, земельних відносин, екології, природокористування, охорони навколишнього середовища, житлово-комунального господарства, містобудування та будівництва, селищна рада
ВИРІШИЛА:
1. Внести зміни до Програми ефективного використання земельних ресурсів на території Семенівської селищної ради на 2023-2027 роки, затвердженої рішенням двадцять третьої сесії восьмого скликання Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області № 1299 від 29.08.2023, зі змінами, внесеними рішенням тридцятої (позачергової) сесії восьмого скликання Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області «Про внесення змін до Програми ефективного використання земельних ресурсів на території Семенівської селищної ради на 2023-2027 роки» №1600 від 30.01.2024, рішенням тридцять четвертої (позачергової) сесії восьмого скликання Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області «Про внесення змін до Програми ефективного використання земельних ресурсів на території Семенівської селищної ради на 2023-2027 роки» №2111 від 09.07.2024, рішенням сорок сьомої сесії восьмого скликання Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області «Про внесення змін до Програми ефективного використання земельних ресурсів на території Семенівської селищної ради на 2023-2027 роки» №2643 від 28.02.2025.
2. Викласти текст Програми ефективного використання земельних ресурсів на території Семенівської селищної ради на 2023-2027 роки в новій редакції згідно з додатком до рішення.
3. Організацію за виконанням даного рішення покласти на відділ юридичного забезпечення та земельних відносин Виконавчого комітету Семенівської селищної ради та в частині фінансового забезпечення — на Фінансове управління Семенівської селищної ради.
4. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію з питань аграрної політики, земельних відносин, екології, природокористування, охорони навколишнього середовища, житлово-комунального господарства, містобудування та будівництва (голова комісії Катерина БОНТЛАБ).
Селищний голова Людмила МИЛАШЕВИЧ
Додаток
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішення ____ сесії Семенівської селищної ради 8 скликання №_____ від ____ 2025 року
Програма ефективного використання земельних ресурсів на території Семенівської селищної ради на 2023-2027 роки
(Нова редакція)
1. Паспорт ефективного використання земельних ресурсів на території Семенівської селищної ради на 2023-2027 роки (далі — Програма)
1. | Ініціатор розроблення Програми | Відділ юридичного забезпечення та земельних відносин Виконавчого комітету Семенівської селищної ради |
2. | Розробник Програми | Відділ юридичного забезпечення та земельних відносин Виконавчого комітету Семенівської селищної ради |
3. | Відповідальний виконавець Програми | Виконавчий комітет Семенівської селищної ради, Відділ юридичного забезпечення та земельних відносин Виконавчого комітету Семенівської селищної ради, Фінансове управління Семенівської селищної ради в частині фінансового забезпечення виконання Програми |
4. | Учасники Програми | Виконавчі органи ради, організації, особи, що можуть бути розробниками документації із землеустрою та оцінки земель відповідно до чинного законодавства України |
5. | Термін реалізації Програми | 2023 – 2027 роки |
6. | Перелік бюджетів, які беруть участь у виконанні Програми | Бюджет Семенівської селищної ради у межах наявних фінансових ресурсів, обласний бюджет, кошти спеціального фонду місцевого бюджету, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, кошти юридичних та фізичних осіб та інших джерел, які не заборонені чинним законодавством |
7. | Загальний орієнтовний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми в 2023 – 2027 роках (усього, тис. грн) | 7350,0 |
2. Загальна характеристика земель Семенівської селищної ради
Головні положення Програми спрямовані на забезпечення стабільного та ефективного функціонування економіки, орієнтованої на задоволення потреб громади, розвиток суб’єктів фінансової діяльності, розроблення інвестиційних програм та експортних потреб в продукції рослинництва і продуктах його переробки, промисловості, упровадження досягнень науково-технічного прогресу і ефективної підприємницької діяльності.
Основними законодавчими актами для розробки Програми є Земельний кодекс України, Водний кодекс України, Бюджетний кодекс України, Закони України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про охорону земель», «Про землеустрій», «Про державний земельний кадастр», «Про регулювання містобудівної діяльності».
Загальна площа території Семенівської селищної ради — 80547,5 га, з них, зокрема: землі житлової та громадської забудови становлять 1914,5 га; земельні частки (паї) — 41534,1606 га; землі промисловості, транспорту, зв’язку, енергетики, оборони та іншого призначення становлять — 1145,5751 га, землі природно-заповідного фонду — 914,64 га, та землі водного фонду — 1078,9 га. Площа лісового фонду на території громади становить — 1784,78 га.
3. Основні проблемні питання у галузі раціонального використання та охорони земельних ресурсів
Відсутність інформації в Державному земельному кадастрі про земельні ділянки власності призводить до зниження ефективності використання земельно-ресурсного потенціалу громади, погіршення інвестиційного клімату та зменшення надходжень до місцевих бюджетів від плати за землю, перешкоджає реалізації політики в сфері земельних відносин, спрямованої на збалансоване забезпечення потреб населення і галузей економіки у земельних ресурсах.
За результатами проведеного аналізу існуючого стану земельного фонду, а також реальних можливостей впливу на вирішення існуючих проблем на рівні громади визначено такі ключові проблеми, на розв’язання яких направлена Програма:
- недостатнє фінансове забезпечення реалізації заходів з раціонального використання та охорони земель на регіональному та місцевому рівнях;
- нераціональне використання земель сільськогосподарського призначення;
- підвищення ефективності управління землями комунальної власності;
- проведення інвентаризації та обліку земель під полезахисними лісонасадженнями (кількісного, якісного), а також визначення стану насаджень та їхньої меліоративної ефективності;
- визначення користувачів (власників) земельних ділянок захисних лісонасаджень та їхнього правового режиму;
- поліпшення лісогосподарського стану захисних лісонасаджень і земель під ними;
- забезпечення сталого використання усіх ресурсів, пов’язаних з існуванням водойм, надійності функціонування споруд і підвищення ефективності їх використання.
- оновлення планово-картографічних матеріалів населених пунктів, що поліпшить топографо-геодезичне забезпечення, яке є основним картографічним ресурсом для ведення Державного земельного кадастру, моніторингу використання та охорони земель, містобудування.
- встановлення меж прибережних захисних смуг водних об’єктів з метою охорони поверхневих водних об'єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності.
- встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення. Розробка проєктів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення.
- оновлення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, а саме: с-ща Семенівка, с. Єгорівка, с. Малинівка, с. Тарасівка, с. Біляки, с. Грицаї, с. Поділ, с. Богданівка, с. Байрак, с. Курганне, с. Василівка, с. Білогуби, с. Брусове, с. Чаплинці, с. Веселий Поділ, с. Паніванівка, с. Вереміївка, с. Карпиха, с. Рокити, с. Калинівка, с. Нова Петрівка, с. Осокори, с. Заїчинці, с. Бакумівка, с. Середине, с. Тройняки, с. Крива Руда, с. Великі Липняги, с. Малі Липняги, с. Очеретувате, с. Вільне, с. Степанівка, с. Бурімка, с. Товсте, с. Бадьорівка, с. Греблі, с. Нова Олександівка, с. Новоселиця, с. Слюзівка, с. Червоний Лиман, с. Вербки, с. Герасимівка, с. Устимівка, с. Шепелівка.
Нерозв’язаним питанням залишається розробка проєкту щодо зміни меж населених пунктів.
Згідно частини 2 статті 209 Земельного кодексу України кошти, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, використовуються на освоєння земель для сільськогосподарських і лісогосподарських потреб, поліпшення відповідних угідь, охорону земель відповідно до розроблених програм та проектів землеустрою, а також на проведення інвентаризації земель, проведення нормативної грошової оцінки землі. Використання цих коштів на інші цілі не допускається.
Проведення значних обсягів вищезгаданих землевпорядних робіт потребують відповідного фінансування. Вивчення сучасного стану плати за землю свідчить про те, що кошти спрямовуються на погашення бюджетних боргів та на інші цілі не пов’язані з вирішенням питань охорони земель.
За цих умов потрібен ефективний організаційно-економічний механізм реалізації основних вимог реформування земельних відносин у встановлені строки, а також їх фінансове забезпечення за рахунок місцевих бюджетів та коштів землекористувачів і землевласників. Проблемні питання можна вирішити шляхом розроблення і виконання програм.
4. Мета і основні заходи Програми
Метою Програми є:
- визначення та реалізація основних напрямів земельної політики, спрямованих на удосконалення земельних відносин, створення сприятливих умов для сталого розвитку землекористування, сприяння розв’язанню екологічних та соціальних проблем.
- проведення моніторингу та формування земельних ділянок на території Семенівської селищної ради, встановлення місця розташування земельних ділянок, їх меж, розмірів, правового статусу, кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для наповнення та ведення Державного земельного кадастру;
- наповнення бюджету за рахунок сплати за землю;
- здійснення державного контролю за використанням та охороною земель;
- захист ґрунтів від виснаження, деградації, забруднення, відтворення та збереження їхньої родючості;
- створення екологічно безпечних умов проживання населення і ведення господарської діяльності;
- встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого (округи і зони санітарної (гірничо-санітарної) охорони), рекреаційного та історико-культурного (охоронні зони) призначення, водоохоронних зон та прибережних захисних смуг, смуг відведення та берегових смуг водних шляхів, а також встановлюють режим використання та охорони їх територій. з метою збереження природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу;
- охорона поверхневих водних об'єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності.
- підвищення продуктивності земель лісового фонду.
Для досягнення поставленої мети необхідна розробка та виконання наступних видів землевпорядних робіт:
виготовлення проєктів землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населених пунктів - проведення даних робіт дасть можливість забезпечувати реалізацію конституційних прав громадян на отримання у власність земельних ділянок для цілей та в межах норм чинного законодавства, забезпечить впорядкування територій з визначенням перспектив розвитку виробничих, господарських, культурно-соціальних потреб населених пунктів та інвестиційно-привабливих місць.
виготовлення документації із землеустрою для впорядкування земель комунальної власності з подальшою передачею у користування чи використання для потреб громади.
проведення інвентаризації земель на території громади - створення інформаційної бази для ведення державного земельного кадастру, регулювання земельних відносин, ефективного та об’єктивного оподаткування, здобуття достовірних та повних відомостей щодо площі, складу та якісних характеристик земель, про землекористувачів та землевласників, врегулювання суміжних меж.
комплекс землевпорядних, землеоціночних робіт з підготовки земельних ділянок сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення до продажу права власності, права оренди на конкурентних засадах (земельних торгах).
проведення паспортизації водних об’єктів та гідротехнічних споруд, адже відповідно до статті 51 Водного кодексу України надання водних об'єктів у користування на умовах оренди здійснюється за наявності паспорта водного об'єкта.
водні об’єкти надаються у користування за договором оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об’єктом у порядку, визначеному земельним законодавством України. Право оренди земельної ділянки під водним об’єктом поширюється на такий водний об’єкт.
проведення нормативно грошової оцінки населених пунктів – необхідне для визначення оновлених ставок земельного податку, ціноутворення, обліку сукупної вартості основних засобів виробництва, визначення розміру орендної плати за землю;
виготовлення матеріалів лісовпорядкування полезахисних лісових смуг, надасть можливість належним чином утримувати полезахисні лісові смуги, передавати їх в користування, що дасть змогу залучати додаткові надходження до бюджету громади.
комплексний аудит земельних ресурсів громади полягає у зборі відомостей про земельні ділянки з державних реєстрів, супутникових знімків та інших доступних джерел, їх оцифрування та аналізу, що дозволяє визначити стан землекористування території громади, власників та користувачів, а також виявити ризики та недоліки землекористування, які призводять до порушень законодавства та недонадходжень в місцевий бюджет.
розробка проєктів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об’єктів визначають місце розташування і розміри земельних ділянок, власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого (округи і зони санітарної (гірничо-санітарної) охорони), рекреаційного та історико-культурного (охоронні зони) призначення, водоохоронних зон та прибережних захисних смуг, смуг відведення та берегових смуг водних шляхів, а також встановлюють режим використання та охорони їх територій. з метою збереження природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу.
розробка проєктів землеустрою щодо організації і встановлення меж прибережних захисних смуг водних об’єктів з метою охорона поверхневих водних об'єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності.
5. Фінансове забезпечення Програми
Фінансове забезпечення заходів, передбачених Програмою здійснюється за рахунок селищного бюджету у межах наявних фінансових ресурсів, обласного бюджету, коштів спеціального фонду місцевого бюджету, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, коштів юридичних та фізичних осіб та інших джерел, які не заборонені чинним законодавством. Ресурсне забезпечення Програми наведено у таблиці 1.
Таблиця 1. Аналіз фінансового забезпечення Програми
№ п/п |
Заходи, необхідні для реалізації програми | Виконавець | Орієнтовні суми витрат, тис. грн | у тому числі по роках, тис. грн |
Джерела фінансування | ||||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||||
1. | Виготовлення проєктів землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населених пунктів | Суб’єкт, що є виконавцем робіт із землеустрою згідно закону | 500,0 | 50,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 150,0 | Селищний бюджет у межах наявних фінансових ресурсів, обласний бюджет (передача субвенції), кошти спеціального фонду місцевого бюджету, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, кошти юридичних та фізичних осіб та інших джерел, які не заборонені чинним законодавством |
2. | Виготовлення документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок для потреб громади | Суб’єкт, що є виконавцем робіт із землеустрою згідно закону | 300,0 | 50,0 | 50,0 | 100,0 | 50,0 | 50,0 | |
3. | Проведення інвентаризації земель під полезахисними лісовими смугами (виготовлення документації із землеустрою) | Суб’єкт, що є виконавцем робіт із землеустрою згідно закону | 300,0 | 150,0 | 50,0 | 50,0 | 25,0 | 25,0 | |
4. | Проведення інвентаризації земель водного фонду (виготовлення документації із землеустрою) | Суб’єкт, що є виконавцем робіт із землеустрою згідно закону | 500,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | |
5. | Розробка проєктів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохорон-ного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарсь-кого призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об’єктів | Суб’єкт, що є виконавцем робіт із землеустрою згідно закону | 1150,0 | 50,0 | 200,0 | 300 | 300 | 300 | |
6. | Проведення інвентаризації земель комунальної власності | Суб’єкт, що є виконавцем робіт із землеустрою згідно закону | 500,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | |
7. | Комплекс землевпорядних робіт з підготовки документів із землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення та не сільськогосподарського призначення до продажу права оренди на земельні ділянки через земельні торги у формі аукціону | Суб’єкт, що є виконавцем робіт із землеустрою згідно закону | 250,0 | 50,0 | 50,0 | 50,0 | 50,0 | 50,0 | |
8. | Проведення паспортизації водних об`єктів та гідротехнічних споруд | Суб’єкт, що є виконавцем робіт із землеустрою згідно закону | 250,0 | 50,0 | 50,0 | 50,0 | 50,0 | 50,0 | |
9. | Проведення нормативно грошової оцінки земель | Суб’єкт, що є виконавцем робіт із землеустрою згідно закону | 1350,0 | 150,0 | 300,0 | 300,0 | 300,0 | 300,0 | |
10. | Проведення геодезичних робіт (залучення сертифікованих інженерів-землевпорядників, для встановлення фактичних площ земельних ділянок) | Суб’єкт, що є виконавцем робіт із землеустрою згідно закону | 100,0 | 20,0 | 20,0 | 20,0 | 20,0 | 20,0 | |
11. | Проведення земельного аудиту | Суб’єкт, що є виконавцем робіт із землеустрою згідно закону | 2000,0 | — | 500,0 | 500,0 | 500,0 | 500,0 | |
12 | Виготовлення матеріалів лісовпорядкуван-ня полезахисних лісових смуг | Суб’єкт, що є виконавцем робіт із землеустрою згідно закону | 150,0 | — | — | 50,0 | 50,0 | 50,0 | |
13 | |||||||||
Всього | 7350,0 | 770,0 | 1520,0 | 1720,0 | 1645,0 | 1695,0 |
6. Механізм забезпечення реалізації програми
Основними напрямками і механізмами, за допомогою яких можна в найкоротші строки досягти зазначених цілей та докорінно поліпшити охорону земельних ресурсів, слід вважати:
- поглиблення процесів реформування земельних відносин з урахуванням набутого досвіду та соціально-економічних умов сьогодення;
- найшвидше закінчення земельно-кадастрових робіт, що є базою для повного, об’єктивного та оперативного обліку земель з метою врегулювання їх правового статусу, повного і своєчасного оподаткування та розвитку ринку земель (інвентаризація та грошова оцінка земель, розмежування земель державної та комунальної власності, встановлення меж населених пунктів тощо);
Позитивний ефект від реалізації передбачених заходів буде більшим і настане раніше тільки за умови їх своєчасного виконання, що в свою чергу , залежить від повного та своєчасного їх фінансування на всіх рівнях.
Основним замовником - координатором у реалізації заходів Програми є Семенівська селищна рада. Заходи Програми реалізуються замовником -координатором шляхом організації робіт і розподілу їх серед виконавців згідно з виділеними коштами.
7. Очікувані результати від виконання заходів
Виконавши передбачені заходи, Семенівської селищна рада зможе:
- підвищити ефективність використання земельних ділянок;
- вдосконалити моніторинг на землях в межах населених пунктів;
- встановити місце розташування, межі, розміри, правовий статус, кількісні і якісні характеристики земель;
- упорядкувати адміністративно-територіальний поділ, вирішити питання забудови, раціонального використання земель населених пунктів, справедливого оподаткування, контролю за використанням та охороною земель;
- створити інформаційну базу для ведення державного земельного кадастру, регулювання земельних відносин, раціонального використання і охорони земельних ресурсів, ефективного та об’єктивного оподаткування;
- виконання заходів Програми сприятиме збільшення надходжень до місцевого бюджету від сплати за землю;
Реалізація заходів, зазначених у Програмі дозволить створити умови для удосконалення ведення державного земельного кадастру, гарантування прав власності на землю, забезпечить раду земельно-кадастровою інформацією.
Селищний голова Людмила МИЛАШЕВИЧ